وب سایت ها چه اطلاعاتی از شما را میتوانند جمع آوری کنند!
اکثر وب سایت ها بهشدت مشتاق هستند تا هم برای شخصی سازی سرویس ها و هم نشان دادن تبلیغات، تا حد ممکن اطلاعات بیشتری درباره ی شما به دست بیاورند.( در بعضی مواقع نیز بافروش این اطلاعات بتوانند پول بدست بیارن ) به منظور کمک به ثبت این داده ها، هنگامی که برای اولین بار از آن ها بازدید می کنید، داده هایی به نام کوکی روی سیستم شما ارسال می کنند، این کوکی ها بسته های اطلاعاتی کوچکی هستند که بهعنوان نشانگر برای شناسایی شما عمل می کنند.
کوکی ها همانند خرده نان هایی هستند که در داستان های کودکانه برای مسیریابی روی زمین ریخته می شده ان تا راه را پیدا کنیم ، وب سایت ها از طریق آن ها مطلع می شوند که شما قبلا در آنجا حضور داشته اید. آن ها همچنین قادر به نگهداری حجم اندکی از اطلاعات هستند. یک کوکی می تواند هنگام بازدید از یک وب سایت هواشناسی شما را از دردسر انتخاب هر باره ی شهر مورد نظر خلاص کند؛ زیرا به لطف کوکی، وبسایت از انتخاب دفعه ی قبل شما اطلاع دارد. علاوه بر این، یک کوکی می تواند اقلام انتخابشده در سبد خرید شما را ذخیره کند؛ در نتیجه در صورت بازگشت مجدد به سایت پس از چند روز، آن ها همچنان در سبد خرید باقی خواهند ماند.
گردآوری اطلاعات به این شیوه، هم برای وب سایت ها و هم کاربران بسیار سودمند است. اما کوکی ها می توانند از این نیز فراتر روند و با تکمیل داده های گزارششده توسط مرورگر، در افزودن اطلاعات شخصی بیشتر دربارهی کاربران کمک کنند.
پروتکل امنیتی مرورگر به وب سایت ها اجازه می دهد که تنها به کوکیهای خودشان دسترسی داشته باشند. این مسئله یک اقدام ایمنی کاملا ضروری است؛ با این حال نوع دیگری از کوکی ها به نام کوکی های شخص ثالث نیز وجود دارند که با هیچ وب سایت مشخصی ارتباط ندارند؛ اما از طریق شبکه های تبلیغاتی و دیگر فناوری های ردیابی در صفحات مختلف وب حضور پیدا می کنند.
عملکرد کوکی شخص ثالث بدین صورت است که اگر چند مرتبه از یک فروشگاه اینترنتی پوشاک بازدید کنید، تبلیغات مربوط به پوشاک را در کل هفته و در وب سایت های گوناگون مشاهده خواهید کرد. تبلیغات مبتنی بر این نوع کوکی می تواند برای برخی از افراد ناخوشایند باشد و به همین دلیل اپل در آخرین نسخه ی سافاری، بهشدت به مقابله با آن ها برخواسته است.
تمام این اقدامات در جمع آوری اطلاعات به منظور شناسایی بهتر کاربران و قرار دادن آن ها در معرض تبلیغات مناسب انجام می شود. وب سایت ها از طریق داده هایی که با بازدید، جستجو، کوکی ها و مرورگر شما به دست می آورند و ترکیب آن ها با یکدیگر به کمک تعدادی عملیات ریاضی، تلاش می کنند مناسب ترین تبلیغ را برای هر فرد تشخیص و نمایش دهند.
اقدام دیگری که وبسایتها با کوکی ها میتوانند انجام دهند این است که سلامت جامعه را افزایش دهند ، به عنوان مثال به همین تازگی گوگل اطلاعات مربوط به رفت و آمد مردم را در هنگام شیوع ویروس کرونا را به مقامات کشورهای جهان داد تا کشورها بتوانند سرعت انتشار ویروس کرونا را کاهش بدهند.
سلام مفید بود:)
چه سایت باحالی
از وبلاگ منم یه بازدید بکن ممنون:)