معرفی Unreal Engine 5 دستاورد جدید Epic Games برای دنیای بازی
مجموعه Epic Games از نسل جدید موتور بازی سازی خود موسوم به Unreal Engine 5 یا UE5 همزمان با نمایش یک دموی درخشان، رونمایی کرد.
به گفته Epic، این دمو توانایی های واقعی نسل بعدی کنسول های بازی پس از دسترسی کامل توسعه دهندهگان، به ابزارهای خلاقانه ای نظیر UE5 و امکان بهره برداری از همه قابلیتهای سختافزاری و نرمافزاری تعبیه شده در PS5 و Xbox Series X را به نمایش میگذارد. موتور سهبعدی بازی Unreal Engine پایه و اساس بسیاری از بازیهای محبوب در جهان از جمله Fortnite و PUBG بوده که در پلتفرمهای مختلف از موبایل و دسکتاپ تا کنسولهای بازی ارائه شدهاند.
تیم سویینی (Tim Sweeney) مدیرعامل Epic games در این رابطه ضمن اشاره به گویا بودن کیفیت از روی گرافیک ارائه شده و توانایی این مجموعه در به چالش کشیدن حداکثر امکانات قابل دسترس در این رده میگوید: «هدف ما تنها ارائه ویژگیهای بیشتر به توسعهدهندهگان نیست. سختترین مشکل حال حاضر در توسعه بازی این است که برپا ساختن بازیهای با کیفیت بالا به هزینه و زمان بسیار زیادی نیاز دارد. بنابراین میخواهیم توسعهدهندهگان [بازی]، سازندهتر بوده و زندگی آسانتری داشته باشند.»
مجموعه Epic برای نمایش قابلیتهای UE5، دموی جالبتوجهای را روی نسخه دولوپری سختافزار PlayStation 5 به تصویر کشیده (ویدئوی بالا) که در آن جدا از کیفیت تصویر بسیار بالا، سطح فوقالعادهای از جزییات و روند جدید نورافشانی حاصل از ابزار جدید شرکت Epic دیده میشود اظهارنظر کیم لیبرری (Kim Libreri) مدیر ارشد فناوری Epic نیز در این زمینه جالب توجه به نظر میرسد جاییکه به گفته وی نسل بعدی کنسولهای بازی یک جهش کوانتومی را در اختیار کاربران قرار میدهند و UE5 یک پرش دیگر روی جهش قبلیست!
انجین UE5 شرکت Epic از دو ویژگی برجسته به نام های Nanite و Lumen بهره میبرد که از آنها در ساختار دموی بالا نیز استفاده شده است. از Nanite بهعنوان آپدیتی برای پایپلاین geometry یاد میشود که جایگذاری این المان را برای توسعهدهندهگان کاملا تسهیل میکند و از طریق آن دادههای مختلف از جمله دیتای CAD می توانند به صورت مستقیم بدون نیاز به بهینهسازی درون این انجین قرار بگیرند. Nanite همچنین امکان پردازش حجم عظیمی از دادههای triangle در هر فریم را داراست؛ جاییکه ابعاد هر triangle میتواند به کوچکی یک پیکسل باشد و بدینترتیب هر جزء درون بازی از این طریق، ظاهری کاملا طبیعی و واقعی به خود میگیرد.
Lumen دیگر قابلیت جدید حاضر در UE5 است که باید آن را یک سیستم نورپردازی داینامیک آنی جدید نامید؛ با کمک این سیستم جدید، توسعهدهندهگان دیگر نیازی به استفاده از تکنیکهای کامپیوتری گرانقیمت همچون رهگیری پرتو (Ray tracing) برای شبیهسازی بازگشت نور نداشته و موتور بازیسازی جدید، خود به صورت فعال و پویا این کار را به آسانی برای آنها انجام میدهد. این وضعیت در دموی بالا اجرا شده و در آن تکنیک نورپردازی جدید را به خوبی میتوان مشاهده کرد.
این سیستم از پلتفرمهای پرتابلِ اندروید و iOS، کامپیوترهای مک و PC و نسل فعلی و بعدی کنسولهای بازی پشتیبانی میکند و در حالیکه پیشنمایش و ارائه نسخه کامل آن بهترتیب به اوائل و اواخر سال 2021 موکول شده اما تا اجرای بازیهای محبوب روی این سیستم هنوز راه درازی در پیش است. به عنوان یک خبر امیدوارکننده اما باید به ارائه نسخه مبتنی بر Unreal Engine 5 بازی Fortnite خود شرکت Epic Games اشاره کرده که سال آینده به بازار ارائه خواهد شد.
یک نکته جدید اعلام شده از سوی Epic Games به سیستم جدید اعطای حق امتیاز و کسب درآمد این مجموعه باز میگردد که شرایط بسیار جذابی را پیش روی توسعهدهندهگان قرار میدهد؛ Epic Games تا به امروز و تا قبل از کسب اولین درآمد 3 هزار دلاری (در هر فصل مالی) اپلیکیشنی که از موتور Unreal برای توسعه آن استفاده شده هیچ هزینهای را از این برنامه دریافت نمیکرد اما پس از آن 5 درصد از درآمد ناخالص برنامه مذکور بهEpic تعلق میگرفت. در سیستم جدید با وجود آنکه هزینه 5 درصدی هنوز به قوت خود باقیست اما این هزینه تنها پس از رسیدن درآمد اپلیکیشن مذکور به اولین 1 میلیون دلار (در طول عمر اپلیکیشن) دریافت خواهد شد. این شرایط جدید به ابتدای سال جاری میلادی یعنی 1 ژانویه 2020 نیز گسترش پیدا کرده و برنامهنویسانیکه در طی نزدیک به 4 ماه گذشته، با کمک Unreal دست به تولید اپلیکیشن جدیدی زدهاند، از آن متنفع خواهند شد.
منبع : Unreal Engine و mobile.ir
با اجازه تون من اینو باز نشر کنم