بهترین اخبار روز حوزه فناوری

Technology News
بهترین اخبار روز حوزه فناوری

به وبلاگ علیرضا ربیعی خوش آمدید.

رسالت این وبلاگ این است که در جهان مدرن امروز شما را با تغییراتی که در حوزه ی فناوری و تکنولوژی روی میدهد آشنا کند.

مطالب وبلاگ را دنبال کنید ضرر نخواهید کرد.



آخرین نظرات
  • 9 Shahrivar 00، 22:14 - ᴶᵃᵛᵃᵈ ᴴᵃᶳʰᵉᵐᶤ
    عالیه 👍
  • 16 Esfand 99، 14:04 - u.s.a
    yes

به دنبال شفاف سازی واتساپ در خصوص سیاست‌ های حریم خصوصی خود و فروش داده‌ های کاربران به شرکت‌ ها، حالا کاربران زیادی به سمت سیگنال رفته‌‎ اند.

واتساپ یکی از محبوب‌ ترین پیام رسان‌ ها در سراسر دنیاست که این روزها خبر ساز شده است. این پیام رسان حالا بیشتر از 2 میلیارد کاربر در سراسر دنیا دارد و بارها و بارها به واسطه ‌ی الگوریتم رمزنگاری موسوم به end-to-end-encryption، واتساپ روی امنیت این پیام رسان تاکید کرده است. با این حال سیاست‌ های حریم خصوص واتساپ از سال 2016 تغییر کرد. این تغییرات در جهتی بود که داده ‌های کاربران در دسترس فیسبوک، کمپانی صاحب واتساپ قرار بگیرد.

اگرچه این تغییرات از سال 2016 اعمال شد اما بسیاری از کاربران به آن واقف نبودند و هفته‌ ی گذشته بود که شاهد شفاف سازی بیشتر سیاست‌ های واتساپ برای کاربران بودیم. درواقع به نظر می ‌رسد که از همان سال 2016، عملاً اطلاعات خصوصی کاربران واتساپ در اختیار فیسبوک قرار می ‌گرفته است.

با این وجود، حالا واتساپ اعلام کرده است که در تاریخ 8 فوریه 2021، همه‌ ی کاربران باید با سیاست‌ های این شرکت موافقت کنند (سیاست ‌هایی که به اشتراک گذاری اطلاعاتی مانند پروفایل، آدرس IP و... با برخی شرکت‌ ها می‌ انجامد) در غیر این صورت امکان استفاده از واتساپ را نخواهند داشت.

اگرچه به نظر می ‌رسد که مدت ‌هاست داده‌ های شخصی ما به عنوان کاربران واتساپ، در اختیار فیسبوک قرار می ‌گیرد، اما با مشخص شدن این موضوع برای کاربران، عده‌ ی زیادی به فکر مهاجرت از واتساپ افتاده ‌اند.

در این بین سیگنال به پیشنهاد ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به عنوان یکی از جایگزین ‌های واتساپ مطرح شده است. با انتشار اخبار مختلف در خصوص پیشنهاد سیگنال توسط ایلان ماسک، در روزهای اخیر شاهد مهاجرت تعداد زیادی از کاربران واتساپ به این پیام رسان بودیم.

 

برتری‌های امنیت پیام رسان سیگنال

اولین موضوعی که باید مطرح کنیم این است که سیگنال هم درست مانند واتساپ و تلگرام، از رمزنگاری end-to-end بهره می ‌برد. از این رو امنیت ارتباط تضمین شده است. (توضیح تکمیلی: اگرچه وب سایت‌ ها و سرویس‌ های مختلف کنونی از جمله پیام رسان‌ ها از سرویس SSL بهره می‌ برند اما مشکل اینجاست که خود سرور اصلی که بین گیرنده و فرستند قرار دارد، می ‌تواند به پیام‌ ها دسترسی داشته باشد اما در رمزنگاری end-to-end این اطلاعات حتی برای خود سرور هم مشخص نخواهد بود و تنها دو طرف ارتباط می ‌توانند از پیام‌ های ارسالی مطلع شوند.) حتی برخی از متخصصان امنیت معتقد هستند که امنیت سیگنال بهتر از واتساپ هست.

نکته‌ ی مثبت در خصوص پیام رسان سیگنال وابسته نبودن آن به هیچ سازمان، شرکت تبلیغاتی و... است. در واقع در حال حاضر سیگنال داده‌ های مربوط به کاربران خود را به هیچ شرکتی نمی ‌فروشد.

از طرفی علاوه بر ایلان ماسک، مدیرعامل توییتر، جک دوروسی هم از امنیت سیگنال گفته و آن را تمجید کرده است.

 

قابلیت‌ها و ویژگی‌ های سیگنال

در پیام‌ رسان ‌های کنونی، قابلیت‌ هایی مانند چت دو نفره، چت گروهی (ایجاد Group link برای به اشتراک گذاری گروه)، تماس صوتی و ویدئویی، امکان به اشتراک گذاری تصویر و صوت و...، ویژگی‌ های کاملاً معمولی هستند و همه‌ ی پیام رسان‌ ها از این قابلیت‌ ها بهره می‌ برند. سیگنال‌ هم از این قابلیت ‌ها بهره می‌ برد. این پیام رسان به صورت رایگان و امن برای گوشی‌ های اندرویدی و iOS در دسترس کاربران است. حتی نسخه ‌ی دسکتاپ آن هم وجود دارد که به مراتب بهتر و کامل‌ تر از نسخه دسکتاپ واتساپ است. یکی از دیگر ویژگی‌ های این پیام رسان این است که می ‌توانید از آن به عنوان پیام رسان پیش ‌فرض گوشی خود (در فرم SMS) انتخاب کنید.

یکی از ویژگی ‌های پیام رسان سیگنال، امکان ارسال پیام‌ های محو شونده است با ضربه زدن روی سه نقطه ‎‌ی بالای نمایشگر، می ‌توانید آن را در قسمت Disappearing messages ببینید.

در حال حاضر در همه ‌ی پیام رسان ‌ها، امکان مشاهده ‌ی آخرین بازدید کاربران (البته اگر خودشان این اجازه را بدهند)، وجود دارد اما در سیگنال، آخرین بازدید کاربران نمایش داده نمی شود.

یکی از عواملی که باعث می ‌شود یک پیام رسان رشد کند، اقبال عموم کاربران به سمت آن است. حالا و در شرایط پیش آمده، شاهد هجوم کاربران واتساپ به سیگنال هستیم. حتی تعداد این کاربران به حدی زیاد بوده است که گاهی پیام ‌های تایید هم دیر برای کاربران ارسال می‌ شود. با این حال باید ببینیم که در این رقابت، واقعاً برنده‌ ی نهایی کدام پیام رسان خواهد بود؟

 نظر شما در این خصوص چیست؟ شما کدام پیام رسان را ترجیح می ‌دهید.

نظرات  (۰)

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است

مشارکت کردن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی