بهترین اخبار روز حوزه فناوری

Technology News
بهترین اخبار روز حوزه فناوری

به وبلاگ علیرضا ربیعی خوش آمدید.

رسالت این وبلاگ این است که در جهان مدرن امروز شما را با تغییراتی که در حوزه ی فناوری و تکنولوژی روی میدهد آشنا کند.

مطالب وبلاگ را دنبال کنید ضرر نخواهید کرد.



آخرین نظرات
  • 9 Shahrivar 00، 22:14 - ᴶᵃᵛᵃᵈ ᴴᵃᶳʰᵉᵐᶤ
    عالیه 👍
  • 16 Esfand 99، 14:04 - u.s.a
    yes

شما به دلایل بسیاری مرورگر را باز کرده، وب‌سایت‌ هایی را مرور می‌ کنید و پس از اتمام کار خود تاریخچه یا history مرورگر را پاک می‌ کنید ولی آیا این پاک کردن واقعا تمام آن آدرس‌ها را حذف می‌کند؟ پاسخ منفی است. حال در ادامه با ما همراه باشید تا راه‌های بازیابی آدرس‌ های مرور شده توسط کاربر حتی در صورت پاک شدن آن‌ ها از تاریخچه مرورگر را بررسی کنیم.

بازیابی فایل‌ های پاک شده

تاریخچه یا تاریخچه مرورگر نیز مثل هر چیز دیگری بر روی کامپیوتر شما به صورت یک فایل یا مجموعه‌ ای از فایل‌ ها ذخیره می‌شود و زمانی که شما تاریخچه مرورگر خود را پاک می‌ کنید در حقیقت فایل‌ های مذکور را از روی هارد درایو خود حذف کرده‌ اید ولی خب این فایل‌ ها نیز همانند هر فایل دیگری قابل بازیابی هستند، فقط کافی است بدانید که کش مرورگر شما در کدام قسمت مرورگر ذخیره شده است. در این‌جا میتوانید محل ذخیره‌ سازی کش سه مرورگر معروف یعنی اینترنت اکسپلورر، موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم را مشاهده کنید:

Internet Explorer: C:\Users\\AppData\Local\Microsoft\Windows\تاریخچه

Mozilla Firefox: C:\Users\\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\

Google Chrome: C:\Users\\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default

برای بازیابی فایل ‌های کش کافی است در ابتدا یک برنامه بازیابی یا Recovery مناسب را نصب کرده و سپس در آدرس ‌های داده شده به جای نام کاربری ویندوز خود را بنویسید و توسط برنامه بازیابی همان آدرس را اسکن و جست‌ و جو کنید. توجه کنید که اگر پس از انجام عملیات بازیابی چیزی یافت نشد حتما از پنهان نبودن فایل‌ ها و پوشه‌ ها در قسمت Folder Option کنترل‌ پنلِ رایانه‌ ی خود اطمینان حاصل کنید.


یافتن کش DNS

رایانه شما از سرور های DNS برای بازخوانی آدرس آی پی شما برای هاست سایت‌ ها و وبلاگ‌ های اینترنتی استفاده می‌ کند و اطلاعات استفاده شده از این طریق به طور موقت بر روی کش DNS شما ذخیره می‌شوند و حتی زمانی که شما تاریخچه مرورگر خود را پاک می‌ کنید این کش دست ‌نخورده باقی می‌ ماند.

برای بازیابی وبسایت‌ های مرور شده از این طریق کافی است برنامه command prompt را از طریق تایپ حروف “cmd” در قسمت جست‌ و جوی منوی استارت باز کرده و سپس این دستور را به برنامه بدهید و کلید اینتر را بزنید:

ipconfig /displaydns

همان‌ گونه که در اسکرین شات بالا مشاهده می‌ کنید کش DNS نشان میدهد که ما سایت Howtogeek را مرور کرده ‌ایم. البته قبل از استفاده از این روش باید یک سری نکات و مضرات استفاده از آن را نیز بدانید تا به این وسیله بتوانید نتیجه مطلوب و دلخواه خود را هرچه دقیق‌ تر به دست آورید.

اول از همه باید بدانید که کش DNS رایانه شما تنها اطلاعات مربوط به مرورگر پیش‌ فرض شما را ذخیره نمی‌کند. در حقیقت کش DNS به جز اطلاعات تاریخچه مرورگر محل ذخیره‌ سازی بسیاری اطلاعات دیگر از نرم‌ افزارهای متصل به اینترنت، بازی‌ های رایانه‌ ای، نرم‌افزارهای پیغام‌ رسانی مثل اسکایپ یا یاهو مسنجر و هر برنامه دیگری است که به شبکه اینترنت اتصال داشته و توسط هاست مبدا خوانده میشود. برای امتحان کردن این مورد به طور عینی سعی کنید یک وب سایت که هرگز آن را مرور نکرده‌ اید را پینگ کنید و سپس کش DNS خود را چک کنید. عملیات پینگ کردن یک وب سایت (در این‌جا سایت Bing.com) با این دستور اجرا می ‌شود:

ping bing.com

در ادامه این دستور را با دستور بازیابی حافظه کش DNS دنبال کنید:

ipconfig /displaydns

همان‌طور که می‌ بینید وب سایت Bing.com یا هر سایت دیگری که شما هرگز آن را مرور نکرده‌ اید در حافظه کش DNS ذخیره شده است. پس این روش مقادیری اطلاعات اضافی را نیز به کاربر تحویل میدهد.

از این مورد که بگذریم نقطه ضعف دیگر این روش بازیابی این است که شما نمی‌ توانید صفحه یا صفحات دقیق مرورشده در مرورگر خود را بازیابی کنید، چرا که کش DNS تنها نام صفحه اصلی وبسایت را ذخیره می‌ کند پس کار با این روش چندان دقیق نیست و فقط یه حدود تقریبی از مرور های انجام شده را در اختیار شما قرار میدهد.


پاک کردن کش DNS

شاید شما مشتاق باشید بدانید که چطور میتوان کش DNS رایانه را نیز پاک کرد. همان‌ طور که گفته شد این حافظه یک حافظه موقت ذخیره‌ سازی است و پس از هر بار خاموش و روشن شدن رایانه به طور خود به خود پاک میشود ولی با استفاده از دستور زیر در برنامه command prompt نیز میتوان کش DNS را خالی کرد:

ipconfig /flushdns


اطلاعات مسیریاب (Router)

بعضی از مسیریاب ‌های تعبیه شده در هر مودم اینترنتی به کاربر این امکان را میدهد که میزان ترافیک ورودی و خروجی را مشاهده کند. تنظیمات مسیریاب در هر برند تجاری متفاوت است اما در بیشتر مودم‌ ها این تنظیمات به طور خودکار غیرفعال بوده و شما میتوانید با تایپ "192.168.1.1" در نوار آدرس مرورگر خود و در ادامه رفتن به مسیر Administration > Log (طبق تصویر) این قابلیت را فعال کنید.

پس از فعال‌سازی شما می‌ توانید اطلاعات مربوط به هر کانکشن را به طور جداگانه بررسی کنید و در صورت دلخواه تنظیمات را طوری دستکاری کنید که تنها اطلاعات خروجی از یک کانکشن برای شما به نمایش گذاشته‌ شود.

بیشتر مسیریاب‌ها به این صورت عمل می‌ کنند که یک آدرس آی‌پی مشخص را از رایانه شما در هر وب سایت به طور جداگانه ثبت می‌کنند. به این ترتیب اگر کاربر بخواهد می‌ تواند با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت از طریق آی‌پی ثبت شده، آدرس دقیق صفحه و سایتی که مرورکرده را بازبینی کند. البته باید در نظر داشت که حجم این اطلاعات پس از مدت کوتاهی افزایش پیدا می‌کند پس بهتر است تنها در مواقع لزوم از این روش بهره بگیرید.


راه‌ های غیر معقول برای برای بازیابی تاریخچه مرورگر

 در سطح اینترنت راه‌ های بسیار متنوعی برای بازیابی اطلاعات و تاریخچه مرورگر شما حتی پس از پاک کردن کامل آن نگاشته شده است ولی خب اکثر این روش‌ ها حتی با ظاهر منطقی و فریبنده خود غیرمعقول بوده و در عمل کاربرد چندانی از خود نشان نمی‌ دهند. در این‌جا دو روش غیرمعقول برای بازیابی تاریخچه مرورگر را به همراه دلیل و برهان به شما ارائه می‌ کنیم.


استفاده از نقطه بازیابی ویندوز (System Restore)

این روش توسط کارشناسان ما بررسی شده. ما در بررسی خود از سه مرورگر اینترنت اکسپلورر، موزیلافایرفاکس و گوگل کروم استفاده کردیم، به این صورت که پس از مرور تعدادی سایت، توسط برنامه System Restore یک نقطه بازیابی ساخته و سپس تاریخچه مرورگر را پاک کردیم. پس از استفاده از نقطه بازیابی ساخته شده اطلاعات بسیار پراکنده و در عین حال بلااستفاده‌ ای نصیب ما شد که نشان میدهد. این روش برای هیچ‌یک از سه مرورگر مذکور کاربردی نبوده و فقط وقت کاربر را تلف میکند.


فایل‌ های فهرست با پسوند .dat (Index.dat)

در بسیاری از روش‌ های معرفی‌ شده به کاربران استفاده از فایل‌ های فهرست با پسوند .dat به همراه یک نرم‌ افزار ثالث برای خواندن آن‌ ها پیشنهاد شده است. این فایل‌ ها اطلاعاتی در مورد وبسایت‌ های مرور شده در سطح اینترنت را با خود به همراه دارند ولی در اکثر مواقع اگر تاریخچه مرورگر پاک شده باشد نمی‌ توانند آن را بازیابی کنند.

از این گذشته مرورگر های امروزی از فایل‌ های فهرستی با پسوند .dat استفاده نمی‌ کنند. آخرین مرورگری که از این نوع فایل‌ ها استفاده میکرد اینترنت اکسپلورر 9 بود که توسط کارشناسان مورد آزمایش قرار گرفت. ما با استفاده از نرم ‌افزار منسوخ شده‌ ی Index.dat Suite فایل‌ های .dat استفاده شده توسط مرورگر را بررسی کرده و موفق شدیم حتی با پاک شدن تاریخچه مرورگر بخش زیادی از اطلاعات وبسایت‌ های بازدید شده را بازیابی کنیم.

با این حال این روش بسیار غیرکاربردی به نظر می ‌رسد چرا که امروز با گذشت سه سال از انتشار اینترنت اکسپلورر 11 و پیشرفت سریع سایر مرورگرها کمتر کسی پیدا می‌ شود که این مرورگر را برای انجام کارهای اینترنتی خود انتخاب کند.

بازیابی اطلاعات مرورشده و قوانین حریم شخصی

به خاطر داشته باشید که اطلاعات مربوط به هر وب سایت و وبلاگی که از آن ‌ها استفاده می‌ کنید توسط سرویس‌ دهنده اینترنتی (ISP) شما یا توسط دولت و یا سرور های وبسایت مورد نظر به طور موقت یا شاید همیشگی ذخیره می‌ شود ولی دسترسی به آن ‌ها نیازمند حکم قضایی بوده و در هر کشور قوانین خاصی برای حریم شخصی کاربران در نظر گرفته شده است. 

نظرات  (۲)

عالی بود تشکر

پاسخ:
خواهش میکنم

دمتون گرم. خیلی مطلب مفیدی بود
پاسخ:
خواهش میکنم.

مشارکت کردن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی