بهترین اخبار روز حوزه فناوری

Technology News
بهترین اخبار روز حوزه فناوری

به وبلاگ علیرضا ربیعی خوش آمدید.

رسالت این وبلاگ این است که در جهان مدرن امروز شما را با تغییراتی که در حوزه ی فناوری و تکنولوژی روی میدهد آشنا کند.

مطالب وبلاگ را دنبال کنید ضرر نخواهید کرد.



آخرین نظرات
  • 9 Shahrivar 00، 22:14 - ᴶᵃᵛᵃᵈ ᴴᵃᶳʰᵉᵐᶤ
    عالیه 👍
  • 16 Esfand 99، 14:04 - u.s.a
    yes

ویروس کامپیوتری چیست؟

ویروس نرم افزار کوچک و کم حجمی است که از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر شیوع می یابد . و در عملکرد سیستم اختلال ایجاد می کند . یک ویروس کامپیوتری ممکن باعث آسیب دیدن فایل ها و پاک شدن بخشی از اطلاعات موجود در سیستم ، استفاده از یک نرم افزار ارسال ایمیل جهت انتشار خود به یک کامپیوتر دیگر و یا حتی پاک شدن کلیه اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد دیسک شود .

اغلب ویروس ها با ضمیمه کردن خود به یک ایمیل و یا با ارسال یک پیام فوری خود را منتشر می کنند . بنابر این شما نباید هیچگاه فایلهای ضمیمه شده به یک ایمیل را باز کنید مگر آنکه فرستنده ایمیل را بشناسید و یا اینکه منتظر یک ایمیل همراه فایل ضمیمه باشید . ویروس می تواند با تغییر شکل و ماهیت ، خود را در قالب یک تصویر جالب ، کارت تبریک و یا فایلهای صوتی و تصویری به ایمیل ضمیمه کند . ویروس همچنین ممکن است هنگام داونلود کردن فایل هایی از اینترنت خود را منتشر کند . ویروس های کامپیوتری قادر هستند خودشان را در داخل یک نرم افزار مخفی کنند و یا در متن یک فایل و یا برنامه کاربردی که شما داونلود می کنید قرار گیرند و بدین طریق باعث انتشار خود شوند .

علایم آلوده بودن یک کامپیوتر به ویروس

اگر مشکوک به آلوده بودن سیستم به یک ویروس هستید و یا از وجود یک ویروس در کامپیوترتان  اطمینان دارید ، می بایست از نرم افزارهای ضد ویروس موجود در بازار استفاده نمایید . علایمی که در زیر به آنها اشاره می شود می توانند تا حدودی شما را در تشخیص اینکه آیا سیستم شما به یک ویروس آلوده می باشد یا نه کمک کنند .

1-   کامپیوتر آهسته و کند تر از حد معمول کار میکند .

2-   هنگام اجرای نرم افزارها ، آنها هیچ عکس العملی نشان نمی دهند ویا مرتبا سیستم هنگ می کند

3-    کامپیوتر شما خودبخود ری استارت می شود و عملکرد معمولی ندارد

4-    کامیپیوترتان به ناگاه خاموش می شود و بطور مداوم ری استارت می شود

5-    نرم افزار هایی که نصب  کردید بخوبی کار نمی کنند

6-     دیسک ها و درایو های شما غیر قابل دسترس می باشند

7-    گاه نمی توانید آنطور که باید از فایل های مورد نظر خود پرینت بگیرید

8-    پیامهای خطایی نامشخصی را مشاهده می کنید

9-    منوها و پنجره های محاوره ای را بصورت ناخوانا مشاهده می کنید

10-  بدنبال پسوند فایلهای که شما معمولا آنها را اجرا می کنید مانند  (jpg  ,  exe  ,  vbs و یا gif  ) پسوند دیگری اضافه شده است

11-  آنتی ویروسی که بر روی سیستم شما نصب می باشد بدون هیچ دلیل مشخصی غیر فعال شده است ، و نیز دوباره نمی توانید آنرا فعال کنید

12-  هیچ آنتی ویروسی را نمی توانید بر روی سیستم خود نصب کنید و یا نمی توانید آنرا اجرا کنید

13-   آیکونی بر روی دسکتاپ شما ظاهر شده که شما آنرا بر روی دسکتاپ کامپیوتر خودتان قرار نداده بودید و یا آیکونهایی در کامپیورتان ایجاد شده که با هیچ نرم افزاری قادر به اجرا کردن آنها نمی باشید

14-  صدا ها یا موسیقی ناهنجار و بلندی  از اسپیکر های متصل به سیستم بگوش می رسد

15- یک نرم افزاری از سیستم شما به ناگاه حذف شده و شما مطمئن هستید که خودتان آنرا حذف نکرده اید .

توجه : اینها نشانه های متداولی هستند که برای تشخیص ویروس های کامپیوتری کمک می کنند، البته این علایم می توانند علت های گوناگون و متفاوت سخت افزاری و یا نرم افزاری داشته باشند که هیچ ربطی به ویروس های کامپیوتری نداشته باشند .

 تا زمانی که شما نرم افزار Microsoft Malicious Software Removal Tool شرکت مایکروسافت را اجرا نکرده اید ، از نرم افزار های استاندارد و رجیسترشده استفاده نکنید و نرم افزار آنتی ویروس خود را بروز رسانی نکرده باشید ، نمی توانید از آلوده بودن یا سالم بود کامپیوترتان  با ویروس های کامپیوتری مطمئن باشید .

نشانه ها و علایم الوه بودن ایمیل ها به کرم ها ی کامپیوتری و تروجان ها

در صورتی که کامپیوتر شما به worm و یا Trojanها آلوده شده باشد ممکن است یک یا چندین علامت زیر را مشاهده کنید :

·        ممکن است فایل آلوده شده خودش را در محل های دیگری کپی کند . این عمل ممکن است تا جایی که هارد دیسک شما فضای خالی داشته باشد ، ادامه یابد .

·        ممکن است یک کپی از فایل آلوده شده خودش را به تمام آدرس هایی که در ایمیل شما موجود است  بفرستد

·        ممکن است ویروس باعث فرمت شدن هارد دیسک شما شود . که این باعث از دست دادن  فایل ها  ونرم افزار های موجود بر روی کامپیورتان خواهد شد

·         احتمال دارد ویروس های کامپیوتری یک برنامه ای را بطور مخفیانه  بر روی سیستم نصب کنند ، همانند نرم افزار های جاسوسی . این نرم افزار های جاسوسی ممکن است از طریق کامپیوتر شما شروع به انتشار و پخش  کردن ویروس به دیگر کامپیوترهایی که به نحوی با رایانه شما در ارتباط بوده اند ( ایمیل ، کپی ، شبکه و ... )، کنند .

·          ویروس ممکن است باعث کاهش سطح امنیتی کامپیوتر شود . این می تواند دست هکر ها برای ورود به سیستم شما را باز بگذارد .

·        شما یک ایمیلی را دریافت می کنید مبنی بر اینکه یک فایل بسیار مهمی ضمیمه این ایمیل می باشد و موقعی که  این فایل  را باز می کنید ، پنجره های محاوره ای مکرری را مشاهده می کنید و یا ناگهان متوجه افت عملکرد نرمال کامپیوتر خود می شوید .

·        بعضی از دوستانتان می گویند که ایمیلی را از طرف شما دریافت کرده اند که یک فایل ضمیمه ای را برای انها ارسال کرده بودید و این درحالی است که شما اصلا چنین کاری را انجام نداده اید . این فایل ضمیمه شده در ایمیل می تواند پسوندهایی مانند  .exe, .bat, .scr, .vbs  داشته باشد

علائمی که ممکن است  در نتیجه عملکرد نرمال سیستم عامل ویندوز نیز مشاهده شود

  همچنین یک ویروس کامپیوتری می تواند باعث بروز علایم زیر شود :

· سیستم عامل ویندوز بالا نمی آید با وجود اینکه شما مطمئن هستید هیچ تغییری در سیستم اعمال نکرده اید و یا هیچ نرم افزار جدیدی را نصب و یا حذف نکرده اید .

· مودم به طور دائم در فعالیت می باشد . اگر یک مودم اکسترنال دارید ، ممکن است متوجه روشن و خاموش شدن چراغ  روی مودم بطور متناوب شوید و این درحالی است که در آن لحظه شما از مودم استفاده نمی کنید ( یعنی نه فایلی را ارسال می کنید و نه دریافت می کنید ) . این می تواند نتیجه عملکرد یک نرم افزار مخفی نصب شده بر روی سیستم شما باشد .

·ویندوز بالا نمی آید بدلیل اینکه برخی از فایل های سیستمی آسیب دیده یا از بین رفته است . در این حالت شما یک پیام خطا همراه با لیستی از فایل های آسیب دیده یا از بین رفته را دریافت خواهید کرد .

· گاهی اوقات کامپیوتر بطور نرمال استارت می شود ولی بعضا قبل از اینکه آیکون ها و نوار وظیفه  ( taskbar ) را بارگذاری کند ، هنگ می کند و هیچ عکس العملی  نشان نمی دهد .

·سرعت اجرای نرم افزار ها  و بوت شدن کامپیوتر پایین می باشد .   

· پیامی مبنی بر ناکافی بودن حافظه کامپیوترتان دریافت می کنید و این در حالی است به اندازه کافی رم بر روی سیستم شده نصب شده است .

· نرم افزارهایی را که بتازگی نصب کرده اید عملکرد صحیحی ندارند .

·سیستم عامل بناگاه و خودبخود ری استارت می شود

·برخی از برنامه ها در حین اجرا بطور مکرر هنگ می کنند . حتی اگر شما نرم افزار را  حذف ( Uninstall ) کنید و دوباره نصب کنید باز با همان مشکل روبرو خواهید بود .

· هنگام اجرای یک نرم افزار کنترل سیستم مانند  اسکن دیسک گزارشات مکرری مبنی بر وجود آسیب و خطا در دیسک مربوطه دریافت می کنید .

·آیکون یک پارتیشن بناگاه از my computer ناپدید شده است

·هنگام استفاده از نرم افزار های مجموعه آفیس کامپیوتر شما هنگ می کند .

· به هیچ طریقی نمی توانید Task manager را اجرا کنید ( مثلا با فشار دادن همزمان کلیدهای Ctrl + alt + del )

· نرم افزار ضد ویروس نصب شده بر روی سیستم پیامی مبنی بر اینکه کامپیوتر شما آلوده به ویروس می باشد می دهد .

توجه : این علایم ممکن است نشانه های باشند که در حالت نرمال نیز در ویندوز مشاهده می شوند و بدلیل وجود ویروس کامپیوتری ایجاد نشده باشند .

چگونه یک ویروس کامپیوتری را از بین ببریم

 حتی برای یک فرد ماهر نیزحذف یک ویروس بدون بهره گیری از یک نرم افزار ضد ویروس می تواند بسیار مشکل و وقت گیر باشد . برخی از ویروس های کامپیوتری و نرم افزارهایی که بدون اجازه بر روی سیستم نصب می شوند ( مانند نرم افزار های جاسوسی ) حتی پس از اینکه شما به کمک یک آنتی ویروس آنرا  یافته و حذف کرده باشید دوباره خود را برروی کامپیوتر نصب می کنند . البته در اینگونه موارد می توانید با بروزرسانی سیستم عامل و آنتی ویروس نصب شده جلوی چنین ویروس هایی را بگیرید .

برای حذف یک ویروس کامپیوتری مراحل زیر را اجرا کنید :

1-    آخرین بروزرسانی های موجود در سایت مایکروسافت را بر روی سیستم خود نصب کنید

2-    نرم افزار ضد ویروسی را که نصب کرده اید بروزرسانی نمایید . پس از آن یک اسکن کامل را توسط آنتی ویروس انجام دهید .

3-    Microsoft Malicious Software Removal Tool را از سایت مایکروسافت داونلود کرده و پس از نصب انرا اجرا کرده و یک اسکن کامل توسط آن را اجرا کنید. لینک مربوط جهت داونلود نرم افزار مذکور  :

http://www.microsoft.com/security/malwareremove/default.mspx

بخاطر داشته باشید این نرم افزار از آلوده شدن سیستم شما جلوگیری نمی کند بلکه تنها ویروس ها  و فایلهای مخرب را پاک می کند

چگونه کامپیوترتان را از آلوده شدن مجدد توسط ویروس ها محافظت کنید

بمنظور جلوگیری از آلوده شدن مجدد کامپیورتان مراحل زیر را انجام دهید :

1. ابتدا firewall را بر روی سیستم عامل فعال کنید ( از ویندوز XP SP2 به بعد سیستم عامل ها هنگام نصب firewall را فعال می کنند )

2. سیستم عامل خود را بروزرسانی کنید .

3. از آنتی ویروس بروزرسانی شده بر روی سیستم خود استفاده نمایید .

4. از نرم افزار ضدجاسوسی بروزرسانی شده بر روی سیستم خود استفاه نمایید .

نحوه بکارگیری از محصولات و نکات توصیه شده در مورد ویروس ها در سایت مایکروسافت 

مراحل زیر را انجام دهید

1- قبل از تماس با کارشناس مربوط ، مطمئن شوید که نرم افزار آنتی ویروس و ضدجاسوسی خود را بروزرسانی کرده باشید   . ( می توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی زیر از آلوده نبودن سیستم خود مطمئن شوید )  

http://onecare.live.com/site/en-us/default.htm?s_cid=sah

 

چرا نرم افزار ضد ویروسی که نصب کرده اید کار نمی کند ؟
 

بروزرسانی آنتی ویروس و بروز کردن بانک اطلاعاتی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا به این ترتیب نرم افزار قادر خواهد شد آخرین ویروس هایی که تولید شده اند را شناسایی و از بین ببرند .

در کل می توان گفت ابزار های ضد ویروس  همگی یکسان و عملکرد مشابهی ندارند .اگر شما متوجه شدید که نرم افازر ضد ویروسی که استفاده می کنید بخوبی کار نمی کند و احتمالا تعدادی از ویروس ها را شناایی نمی کند و یا اگر شناسایی کرد ، از بین نمی برد ، باید بدنبال یک آنتی ویروس جدیدی بگردید و سایر گزینه ها را نیز امتحان کنید .

توجه : شاید چیزی که شما فکر میکنید یک ویروس است ، در حقیقت یک برنامه جاسوسی می باشد . بنابر این از نرم افزار های ضد جاسوسی و یا Windows Defender که در ویندوز ویستا ، Windows XP Sp2 و windows Server 2003 Sp1 که جزو نرم افزارهای ویندوز بشمار می آید ، می توانید مشکل بوجود امده را رفع کنید . در مقاله بعدی بطور مفصل به چگونگی شناسایی و از بین بردن برنامه های جاسوسی اشاره خواهم کرد .

هنگامی که بدلیل آلوده به ویروس بودن از کامپیوتر خودتان نمی توانید استفاده کنید ف چکونه می توانید سیستم عامل خود  و نیز نرم افازر صد ویروس را بروز رسانی کنید ؟
 

ممکن است هنگامی که سیتم آلوده به ویروس است ، داونلود کردن و بروزرسانی سیستم عامل و آنتی ویروس بسیار مشکل باشد . در چنین مواردی توصیه می کنم برای داونلود کردن بسته های امنیتی سیستم عامل و همچنین بسته های بروز رسانی نرم افزار  ضد ویروس ، از یک کامپیوتر دیگری که این مشکل را ندارد  استفاده کنید و بهترین راه نیز جهت انتقال فایلها به کامپیوتر خودتان کپی کردن آنها بر روی CD می باشد.

urlهای داده شده را در کادر سرچ مرورگر خود سرچ کنید.
  • 94/04/23
  • A.lireza Rabiee

نظرات  (۲)

  • وحید محمدی
  • سلام

     

    متاسفانه آنتی ویروسهای شخص ثالث از  ویندوز دفندر  سختگیرتر و بدبین تر  و دبوونه تر  هستند . بخصوص  اونهایی که توی سایت  ویروس توتال  بکار می روند .  به همه  چیز حتی سالمترین نرم افزارها  که خودم با دست نوشتم  و برمعماری شون کاملا مسلط هستم  بی جهت گیر می دند  و  آلارمهای غلط مبنی بر آلوده بودن به کاربر نشان می دند .  درحالیکه خودم بخوبی می دونم که ابن نرم افزار کاملا سالمه  چون خودم  ساختم اش  .  به همون  ویندوز دفندر راضی شدم !!

      این  مرض بدبینی  ویروس توتال به خودم هم  سرایت کرده و الان خودم شخصا  به هیچ نرم افزاری اعتماد ندارم مگر اینکه خودم اون رو از اول تا اخر با دست بنویسم .

     

    زیاد اهل وبگردی نیستم . مگر در سایتهای کاملا معتبر و شناخته شده . مثل سایت مایکروسافت یا  گوگل  یا  فلت اسمبلر  یا گیتهاب .

    درهرحال بابت  این راهنمایی  و راه حل   متشکرم  .

     

     

     

  • وحید محمدی
  • سلام 

    مقاله ی جالب و مفیدی بود . ممنون .   من با ویندوز دفندر ویندوز  10  نسخه ی  1903  مشکل دارم !  . ویندوز دیفندر  ,   هر نرم افزار  کوچک  و اوپن سورس  که  دانلود می کنم را بعنوان ویروس شناسایی  و حذف می کند . بخصوص نرم افزارهایی که با زبان اسمبلی ساخته شده اند و الان نمی تونم  این نرم افزارها  رو  توی  وبلاگ ام  آپلود کنم . 

    الان نمی دونم به ویندوز دفندر   ویندوز 10  اعتماد کنم یا  اون نرم افزار  کوچک  اوپن سورس که از  سایتهای معتبر  خارجی دانلود کردم ؟؟!! 

    خودم شخصا شاهد بودم که حتی به سالم ترین نرم افزارهای اوپن سورس که خودم با دستهای خودم  ساختم     گیر می دهد و مرتبا  اعلام می کند که سیستم به ویروس یا تروجان آلوده شده  . 

    لطفا  یک  راه حل  به  من  نشان  دهید که از این  وضع خلاص شوم و بتوانم  نرم افزارهای تولید شده با زبان اسمبلی  را  دانلود و بعد   توی  وبلاگ ام  آپلود کنم .  دوست ندارم  کاربرها  به  من  و  زبان  اسمبلی  بدبین  و بی اعتماد  شوند .   
    با تشکر 
    پاسخ:
    سلام
    شما میتونی windows defender رو غیر فعال کنی.به جاش برای امنیت سیستون از کسپراسکای یا unhackme استفاده کنی.
    اگر هم اهل وبگردی هستی برای مرورگر کرومت افزونه WOT رو روش نصب کن.

    مشارکت کردن

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی