بهترین اخبار روز حوزه فناوری

Technology News
بهترین اخبار روز حوزه فناوری

به وبلاگ علیرضا ربیعی خوش آمدید.

رسالت این وبلاگ این است که در جهان مدرن امروز شما را با تغییراتی که در حوزه ی فناوری و تکنولوژی روی میدهد آشنا کند.

مطالب وبلاگ را دنبال کنید ضرر نخواهید کرد.



آخرین نظرات
  • 9 Shahrivar 00، 22:14 - ᴶᵃᵛᵃᵈ ᴴᵃᶳʰᵉᵐᶤ
    عالیه 👍
  • 16 Esfand 99، 14:04 - u.s.a
    yes

تورنت چیست، چطور کار میکند و چگونه میتوانیم به آن دسترسی داشته باشیم؟

احتمالا در جریان از کار افتادن سرورهای دانلود فیم و سریال در ایران قرار دارید. بسیاری از وبسایت‌هایی که به کاربران اجازه دانلود فیلم و سریال‌های روز را می‌دادند چند روزی می‌شود که از کار افتاده‌اند و حالا بسیاری از افراد به دنبال جایگزینی مناسب برای آن‌ها هستند. جایگزینی که مثل گذشته همیشه به روز باشد و در اولین فرصت امکان دانلود فیلم‌ها و سریال‌ها را فراهم کند. در این مطلب قصد داریم به معرفی تورنت بپردازیم. قطعا کم و بیش با تورنت آشنا هستید و می‌دانید که چه کاربرد‌هایی دارد. جالب است بدانید که یکی از بهترین جایگزین‌ها برای دریافت به روزترین فیلم‌ها و سریال‌ها همین تورنت است. با ما همراه باشید.

تورنت چیست؟

در حوزه تکنولوژی فایل تورنت به فایلی گفته می‌شود که حاوی متادیتای خاصی است که اطلاعاتی گوناگون را با خود به همراه دارد. عموما فایل‌های تورنت همراه با پسوند torrent. هستند اما باید توجه کنید که این فایل‌های بسیار کم حجم، آن چیزی (مثل ویدیو، بازی، کتاب و …) که به دنبالش هستید نخواهند بود و باید برای دانلود فایل‌های خود از یک نرم افزار بهره‌مند شوید.

اطلاعاتی که فایل‌های تورنت به همراه دارند توسط نرم افزار‌های دانلود تورنت مورد بررسی قرار می‌گیرند و سپس دانلود فایل آغاز می‌شود. پس از اتمام فرآید دانلود، فایلی که دریافت می‌کنید مثل همه فایل‌های دیگر است و می‌تواند فرمت‌های متفاوتی داشته باشد. به همین سادگی دانلود فایل‌های تورنت انجام می‌پذیرد.

یکی از اصلی ترین خصیصه‌های تورنت این است که قابل پیگیری نیست. در واقع کسی نمی‌تواند متوجه شود که چه کسی چه فایلی را از اینترنت دانلود می‌کند و حتی چه کسی چه فایل‌هایی را به اشتراک می‌گذارد. این خصیصه باعث شده که بسیاری از افراد با استفاده از تورنت قانون کپی رایت را دور بزنند و به راحتی به فیلم‌های روز دنیا دسترسی داشته باشند.

به همین دلیل استفاده از تورنت و ورود به وبسایت‌هایی که فایل‌های تورنت را در اختیار عموم می‌گذارند کاملا غیر قانونی است و می‌تواند افراد را دچار مشکل کند. این یعنی کاربران خارجی هم اگر بخواهند از تورنت استفاده کنند باید از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنند. البته این موضوع تنها برای یافتن فایل‌های تورنت اتفاق می‌افتد. در حین دانلود فایل‌ها از آنجایی که هیچ راهی برای پیگیری مصرف کننده‌ها وجود ندارد، امکان استفاده بدون نرم افزار‌های تغییر آی‌پی هم امکان پذیر است.

تورنت چگونه کار می‌کند؟

با از دسترس خارج شدن بسیاری از سرور‌های داخلی برای میزبانی فایل‌های قابل دانلود وبسایت‌های مختلف، می‌توان به مزیت‌های تورنت پی برد. دسترسی به اینترنت عموما به گونه‌ای است که همه افراد برای دانلود فایل‌ها به منبعی خاص متصل می‌شوند و فایل را دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر همه فایل‌ها جایی در سرور ذخیره می‌شوند و ما با کلیک روی لینک دانلود فایل، آن‌ها را روی کامپیوتر خود ذخیره می‌کنیم.

اما همانطور که این روز‌ها شاهدش هستیم، اگر به هر دلیلی سرور مد نظر از دسترس خارج شود، دیگر امکان دسترسی به فایل مد نظر وجود نخواهد داشت. پروتکل بیت تورنت همین کاستی‌ها را هدف قرار داده و سیستمی ایجاد کرد که به تمرکز زدایی می‌پردازد. به این معنی که دیگر نیاز نیست افراد برای دانلود یک فایل به یک منبع مشترک متصل شوند. در واقع برای دریافت یک فایل از اینترنت، افراد به صورت نقطه به نقطه به کامپیوتر یکدیگر متصل می‌شوند و به دریافت فایل‌ها می‌پردازند. به عبارت ساده‌تر، به جای استفاده از یک سرور اصلی که همه‌ی فایل‌ها روی آن ذخیره شود، هر فرد تبدیل به یک سرور می‌شود و دیگران با اتصال به او می‌توانند فایل را دریافت کنند.

هر فایل که بخواهد به صورت عمومی برای دانلود در دسترس دیگران قرار بگیرد به بخش‌های کوچکتری تحت عنوان Pieces تبدیل می‌شود. وقتی که بخواهید به دانلود یک فایل از طریق تورنت بپردازید، در واقع بخش‌های مختلف فایل یاد شده را از کامپیوتر‌های مختلف به طور همزمان دریافت می‌کنید. زمانی که دانلود فایل به اتمام رسید، کامپیوتر شما هم به عنوان یکی از ارائه دهندگان این بخش‌ها برای افراد دیگر در دسترس قرار می‌گیرد.

با استفاده از این روش، دیگر تمرکز روی یک منبع قرار نمی‌گیرد و تقریبا تا زمانی که یک کامپیوتر برای ارائه‌ی یک فایل وجود داشته باشد، امکان دانلود آن میسر است. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که نیازی نیست کامپیوتر‌ها همیشه آنلاین باشند. از آنجایی که تعداد بالایی از افراد در حال داد و ستد فایل‌ها هستند، دیگر نیازی نیست حتما به طور مداوم به اینترنت متصل باشید تا امکان دانلود فایل برای دیگران فراهم شود.

البته این توضیحات تنها برای آشنا شدن شما با نحوه کار تورنت است. برای استفاده از تورنت‌ها تنها کافیست نرم افزار مناسب را پیدا کرده و آن‌ها را نصب کنید. شما بعد از دانلود فایل کم حجم تورنت، آن را با استفاده از اپلیکیشن یاد شده اجرا می‌کنید. فایل مورد نظر بعد از خواندن اطلاعات درج شده در متادیتا، فایلی که می‌خواهید را پیدا کرده و دانلودش را آغاز می‌کند. هر بخش فایل ممکن است از کامپیوتر‌های مختلف دریافت شود. بعد از دانلود کامل بخش‌ها، نرم افزار دانلود تورنت فایل مد نظر را به فرم قابل استفاده تبدیل خواهد کرد.

در رابه با تورنت‌ها بد نیست نگاهی داشته باشیم به اصطلاحاتی که عموما در این حوزه زیاد تکرار می‌شوند:

  • Seeders: به افرادی گفته می‌شود که فایلی را به طور کامل دانلود کرده باشند و آن را در دسترس دیگران قرار دهند. در واقع هرچه تعداد این افراد بیشتر باشد، احتمالا سرعت دانلود به مراتب بهتری در انتظارتان خواهد بود.
  • Peers: به افرادی گفته می‌شود که به طور همزمان هم به دانلود فایل می‌پردازند و هم آن را آپلود می‌کنند. اگر از یک نرم افزار تورنت استفاده کرده باشید، متوجه می‌شوید که همزمان با دانلود، فایل‌های دانلود شده شما با سرعتی به مراتب پایین‌تر در حال آپلود شدن نیز هستند.
  • Leechers: به افرادی گفته می‌شود که همه بخش‌های یک فایل را در اختیار ندارند و نمی‌توانند بخش‌های مورد نظر شما را در دسترستان قرار دهند.

در واقع خیلی بعید است که بدون حضور Seeder ها بتوانید دانلود یک فایل را به اتمام برسانید. البته در مواردی نادر ممکن است تنها با حضور لیچرها بتوانید یک فایل را به طور کامل دانلود کنید. بنابراین تا زمانی که یک فایل را به طور کامل دانلود نکرده باشیم یا Peer خواهیم بود و یا لیچر. تنها بعد از دانلود کامل یک فایل می توانیم به جمع Seederها بپیوندیم.

 

نظرات  (۱)

  • علیـــــ ََ
  • یعنی وقتی که ما انلاین هستیم و داریم توی وبلگستان میچرخیم همزمان یه نفری از یه کشوری داره از سیستم ما فایل دانلود میکنه

    حالا دو تا سئول پیش میاد:

    1- این کار بدون اجازه ما انجام میشه؟ 

    2- سیستم چجوری تشخیص میده که کدوم فایل کامپیوتر مارو برای دیگران به اشتراک بزاره؟

    پاسخ:
    شما فایل مورد نظر رو تو یه فضای ابر مانندی آپلود میکنید و طبیعتا به بقیه ی چیزا کسی دسترسی نداره.

    مشارکت کردن

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی