بهترین اخبار روز حوزه فناوری

Technology News
بهترین اخبار روز حوزه فناوری

به وبلاگ علیرضا ربیعی خوش آمدید.

رسالت این وبلاگ این است که در جهان مدرن امروز شما را با تغییراتی که در حوزه ی فناوری و تکنولوژی روی میدهد آشنا کند.

مطالب وبلاگ را دنبال کنید ضرر نخواهید کرد.



آخرین نظرات
  • 9 Shahrivar 00، 22:14 - ᴶᵃᵛᵃᵈ ᴴᵃᶳʰᵉᵐᶤ
    عالیه 👍
  • 16 Esfand 99، 14:04 - u.s.a
    yes

مارک زاکربرگ بالاخره پس از 5 روز سکوت خود را در مورد رسوایی اخیر فیسبوک در درج اطلاعات کاربران پذیرفته و به اشتباهات فیسبوک در این موضوع اعتراف کرده است. وی همچنین اعلام کرده است که در حال رسیدگی به این اشتباهات هستند.

این سخنان پس از آن بیان می‌شوند که اخیراً فیسبوک متهم به محافظت ضعیف از اطلاعات شخصی کاربران شده است. یک تیم تحقیقاتی با استفاده از یک API رسمی فیسبوک توانسته بود اطلاعات 50 میلیون کاربر را جمع‌ آوری کند.

در واقع این گروه به اطلاعات 50 میلیون کاربر دسترسی نداشته و تنها با عنوان تست روانشناسی حدود 200 هزار نفر را قانع کرده بودند که به آن‌ها اجازه دسترسی به اطلاعات خود را بدهند. اما به لطف ویژگی‌های API اخیراً تغییر یافته‌ی فیسبوک، این اجازه‌ی دسترسی، امکان دسترسی به اطلاعات دوستان این افراد را نیز میسر ساخته بود. در نهایت این اطلاعات در اختیار کمپانیCambridge Analytica قرار گرفته بود که در زمان انتخابات سال 2016 آمریکا با کمپین انتخاباتی ترامپ همکاری داشته و اکنون متهم به اغفال رای‌دهندگان آمریکایی شده است. البته وجود کمپانی‌های اینچینی موضوعی غیرقانونی نیست و این سازمان‌ها در انتخابات‌های مختلف با کمپین‌ها و نامزد‌های شرکت کننده همکاری می‌کنند تا تحلیلی از جهت‌ گیری کلی رای دهندگان و وعده‌ها و شعار‌هایی که باید گفته شود ارائه می‌ کنند. گفته می‌شود این شرکت در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت نیز نقش کلیدی داشته است.

زاکربرگ در پست خود اعلام کرده‌است در سال 2014 پس از آگاهی از وجود پتانسیل درز اطلاعات به صورت کاملاً قانونی از طریق API این سایت، اقدام به ایجاد تغییراتی در فیسبوک کرده است. « در سال 2014 جهت مسدودسازی برنامه‌ی‌های سوءاستفاده کننده، تغییر کلی پلتفرم فیسبوک که به میزان زیادی دسترسی برنامه‌ها به داده‌های کاربران را کاهش می‌داد انجام شد. از آن پس برنامه‌ها نمی‌توانستند به اطلاعات دوستان یک شخص نیز دسترسی پیدا کنند مگر اینکه فرد مورد نظر نیز اجازه‌های لازم را می‌داد و توسعه‌دهندگان برنامه‌های اینچنینی نیز باید از فیسبوک اجازه‌ی رسمی جهت دسترسی به اطلاعات حساس کاربران دریافت می‌کردند.»

هرچند رسوایی اخیر و نقش فیسبوک در این رسوایی نشان می‌دهد که به وضوح اقدامات انجام شده کافی نبوده‌اند. زاکربرگ عنوان داشته است که در این راستا فیسبوک سه قدم خواهد برداشت.

قدم اول، فیسبوک تمام برنامه‌هایی که قبل از سال 2014 به میزان زیادی از اطلاعات شخصی کاربران دسترس داشته‌اند بررسی خواهد کرد و هر مورد مشکوکی مورد بازرسی کامل قرار خواهد گرفت. برنامه‌هایی که این بازرسی را رد کنند یا برنامه‌هایی که از اطلاعات سوءاستفاده کرده باشند از فیسبوک بن خواهند شد.

فیسبوک همچنین به کسانی که اطلاعاتشان مورد سوءاستفاده قرار گرفته اطلاع رسانی خواهد کرد از جمله قربانیان مورد جنجالی اخیر Cambridge Analytica.

در قدم دوم، فیسبوک سطح دسترسی برنامه‌ها را با گذشت زمان کاهش خواهد داد. برای مثال اگر کاربری از یک برنامه برای 3 ماه استفاده نکند، دسترسی آن برنامه به اطلاعات کاربر لغو خواهد شد. همچنین از این پس اطلاعات قابل دسترسی کاربران توسط برنامه‌ها محدود به نام کاربر، عکس پروفایل و آدرسی ایمیل خواهد بود و برنامه‌هایی که بخواهند به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته باشند باید به فیسبوک تعهد دهند.

در آخر، قابلیتی به فیسبوک اضافه خواهد شد تا کاربران راحت‌تر بتوانند دسترسی‌های یک برنامه را مشاهده کنند. همچنین برنامه‌ی bug bounty فیسبوک در حال گسترش است تا کاربران بتوانند سو‌ءاستفاده اطلاعات توسط برنامه‌ها را گزارش دهند.

بر اساس ادعای فیسبوک، این شرکت پیش از رسوایی اخیر نیز در حال کار بر روی این تغییرات بوده است. پس از این جنجال فیسبوک تحت فشار شدیدی قرار گرفته است و بسیاری کاربران کمپین حذف فیسبوک به راه انداخته‌اند. همچنین اتحادیه اروپا نیز با دقت عملکرد فیسبوک را زیر نظر داشته و قوانین محافظت از اطلاعات سخت‌گیرانه‌تری را وضع کرده است. باید دید این بیانیه زاکربرگ و اقدامات فیسبوک برای آرام‌سازی جو موجود و توقف هشتگ #DeleteFacebookموفقیت‌ آمیز خواهد بود یا خیر.

نظرات  (۰)

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است

مشارکت کردن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی